سخنگوی سازمان اورژانس كشور:
موتورسواران بدون كلاه هزینه های سنگینی به نظام سلامت تحمیل می كنند
به گزارش سلامت سخنگوی سازمان اورژانس کشور ضمن اشاره به آمار بالای حوادث ترافیکی در موتورسواران بدون کلاه ایمنی اظهار داشت: در تصادفات یکی از مواردی که برای حوزه درمان و اورژانس پیش بیمارستانی هزینه بالایی دارد، هزینه درمان و رسیدگی به موتور سواران است.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه خبری وزارت بهداشت، مجتبی خالدی با بیان این مطلب اضافه کرد: موتور سواران در سوانح ترافیکی صدمه های بیشتری می بینند و زمان بیشتری در اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستان برای درمان آنها صرف می شود چونکه موتورسواران اغلب پوشش مناسب و ایمنی ندارند و با سرعت بالا حرکت می کنند و بیشتر آنها از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند و به صورت کلی درصد مصدومیت با موتور نسبت به خودرو بالاتر است.
وی با تکیه بر اهمیت استفاده از کلاه ایمنی در موتور سواران و فرهنگ سازی در چارچوب کمپین های مختلف مانند «موتورسوار خوب» اظهار داشت: موتورسواری که لباس و کلاه ایمنی داشته باشد در صورت مصدومیت در سوانح ترافیکی می تواند ظرف ۴۸ ساعت از بیمارستان ترخیص شود اما کسی که کلاه ایمنی ندارد و تصادف می کند و ضربه مغزی می شود امکان دارد ۲ تا ۳ ماه در بخش مراقبت های ویژه بستری شود و این بخش ها ظرفیت محدود و کمتری نسبت به سایر بخش ها دارند و اشغال شدن تخت های مراقبت های ویژه به مدت ۲ تا ۳ ماه به سبب سوانح ترافیکی می تواند یک چالش عمده نظام سلامت باشد و این مشکل در دوران کرونا تشدید می شود چون که بیماران کرونایی بدحال در بخش های مراقبت ویژه بستری می شوند.
سخنگوی اورژانس کشور با تکیه بر اینکه باید فرهنگ سازی در موتورسواران جدی تر مورد توجه قرار گیرد، اظهار نمود: فرهنگ سازی و آموزش در چارچوب کمپین های های آموزشی موثر است اما کافی نیست و باید نهادهای مختلف در این عرصه ایفای نقش کنند بعنوان مثال صنعت ما باید موتور ایمن و استاندارد تولید نماید و شاید یک حفاظ موتور بتواند از ضربات شدید جلوگیری کند همینطور کلاه ایمنی استاندارد در جلوگیری از مصدومیت جدی و صدمه مغزی در موتور سوار بسیار موثر است و وضع قوانینی مانند منع تردد در بزرگراه ها می تواند کمک کننده باشد.
خالدی افزود: ما در اورژانس برای جلوگیری از حوادث ترافیکی موتورسواران اورژانس که با موتورلانس به بیماران خدمت رسانی می کنند، کوشیده ایم تا لباس و کلاه ایمن تأمین نماییم و تاکید داریم که قوانین راهنمایی و رانندگی رعایت شود چون که خیلی از سوانح و حوادث ناشی از تخلفات راهنمایی و رانندگی است همینطور با بروز کردن تجهیزات به مصدومان ترافیکی بخصوص موتورسواران که گرفتار تروما می شوند خدمات مناسب بدهیم و دوره هایی رسیدگی به مصدومان ترومایی را به تکنسین ها آموزش بدهیم چونکه این مصدومان رسیدگی های خاص نیاز دارند و این دوره ها می تواند به حفظ جان موتورسواران صدمه دیده در حوادث ترافیکی بسیار کمک نماید.
سخنگوی اورژانس کشور خاطرنشان کرد: اورژانس در آخرین حلقه در عرضه خدمات به موتورسواران در حوادث ترافیکی است و در ابتدا پلیس خدمت رسانی می کند، اگر موتور سوار با کلاه ایمنی تردد نکند و گرفتار سانحه شود هزینه های سنگینی به نظام سلامت تحمیل می شود و باید برخورد با متخلفان بیشتر مورد توجه قرار گیرد و شاید وضع جرائم سنگین تر کمک کننده باشد البته استانداردسازی موتورها و کلاه های ایمنی هم حائز اهمیت می باشد.
خالدی با تکیه بر فرهنگ سازی در کاهش سوانح ترافیکی بخصوص در موتورسواران یادآوری کرد: کمپین های تبلیغاتی به شکل گسترده می تواند باعث نهادینه شدن استفاده درست و عمل به قانون شود و کمپینی مانند «موتور سوار خوب» از این دست فرهنگ سازی هاست.
1071
منبع: salamatpic.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب