معاون بهداشت وزارت بهداشت مطرح كرد
خودرو های بی کیفیت عامل مرگ جوانان در جاده ها
به گزارش سلامت، معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن تاکید بر لزوم رفع موانع فرزندآوری در کشور، با اعلان اینکه سالانه 20 هزار نفر در حوادث جاده ای جان خودرا از دست می دهند، اظهار داشت: خودرو هم موجب مرگ و میر جوان ها در جاده ها می شود و هم به سبب نقص در سوختن بنزین، آلودگی ایجاد می کند؛ بدین سبب باید خودروسازان را به عنوان مانع رشد جمعیت درنظر گرفت.
به گزارش سلامت به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا رییسی با اعلان اینکه با اهمیت ترین چالش جوانی جمعیت، در اولویت نبودن آن برای تعدادی از مسئولان است، اظهار داشت: شاید برخی مسئولان در مورد جمعیت شنیده باشند اما هنوز دغدغه اصلی و اولویت اول آنها نیست؛ در حالی که وقتی به نتایج آن فکر نماییم، متوجه می شویم که اولویت اول و اصلی ایران، جمعیت است.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم مساله جمعیت را حل نماییم گاهی باید فراتر از قانون جوانی جمعیت عمل کنیم؛ اگر دستگاه های اجرائی به تکالیف این قانون فقط به عنوان رفع تکلیف نگاه کنند، موفق نمی شویم. جلسات و همایش ها، مشکل جمعیت را حل نمی کند بلکه هر چیزی شامل اقتصاد، فرهنگ و دیگر عواملی که مانع فرزندآوری است، باید حل شود.
معاون وزیر بهداشت اشاره کرد: هر کسی در عرصه مسئولیت خود اقدامی انجام دهد که مانع فرزندآوری شود یا ناامیدی بوجود آورد، مقصر است. وزیر بهداشت هم چندین بار تاکید کرده که حل مساله جمعیت، نیازمند عزم و اراده ملی و یک کار علمی است و با نمایش و وعده، مشکل جمعیت قابل حل نیست. مسائل پیچیده و در هم تنیده اجتماعی، بصورت خطی حل نمی شود.
رییسی از کاهش جمعیت به عنوان یک معلول از یک شبکه علّی یاد کرد و اظهار داشت: همه علت های کاهش جمعیت باید برطرف شوند تا بگوییم معلول که جمیعت است، به سوی رشد حرکت می کند. ساده انگارانه است که بگوییم بطورمثال غربالگری یا وسایل پیشگیری را حذف می نماییم، جمعیت بیشتر می شود که این استدلال نادرستی است. البته شاید این عوامل سهمی داشته باشند اما باید دقیقا مشخص شود.
وی هزینه کرد بالا در عرصه درمان ناباروری را عامل افزایش جمعیت ندانست و اظهار داشت: همه علت های کاهش جمعیت باید در کنار همدیگر بصورت علمی با بهره گیری از نظرات کارشناسان حوزه های مختلف همچون حوزه اجتماعی و اقتصادی درنظر گرفته و حل شوند. اگر به افزایش جمعیت، رویکرد پزشکی داشته باشیم، مشکل حل نمی شود.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اعلان اینکه وزارت بهداشت به تنهایی قادر به حل معضل جمعیت نیست، اظهار داشت: سالانه ۲۰ هزار نفر در حوادث جاده ای جان خودرا از دست می دهند که سهم قابل توجهی از این قربانیان، جوانان مولد هستند که باید پیشگیری شود؛ وضعیت جاده ها، فرهنگ رانندگی و خودرو ها باید بهتر شود. خودرو هم موجب مرگ و میر جوانها در جاده ها می شود و هم به سبب نقص در سوختن بنزین، آلودگی به وجود می آورد. بدین سبب باید خودروسازان را به عنوان مانع رشد جمعیت درنظر گرفت.
رییسی از وزارت بهداشت به عنوان مسئول سلامت جمعیت یاد کرد و اظهار داشت: اگر نوزادی متولد می شود و یا نارس به دنیا آمده باید مراقبت های مورد نیاز را دریافت کند تا به فردی مولد برای آینده کشور تبدیل گردد. وزارت بهداشت در دوران پس از انقلاب بر کاهش مرگ و میر نوزادان و مادران حامله تمرکز کرده است. دورانی مرگ و میر خردسالان در هزار تولد زنده، بالاتر از ۱۵۰ بود که هم اکنون این شاخص به کمتر از ۸ رسیده است.
وی با اشاره به نرخ امید به زندگی ۵۵ سالگی در آغاز انقلاب، اشاره کرد: هم اکنون امید به زندگی در کشور بالا رفته و جمعیت بیشتری زنده می مانند و زندگی می کنند. در عرصه حاملگی نیز قبلا مادری که پرخطر بود هم خودش و هم نوزادش، از بین می رفت اما با مراقبت های بارداری، مادر و نوزاد با سلامت از این مرحله عبور می کنند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت اشاره کرد: وزارت بهداشت تنها دستگاهی است که بیش از تکالیف خود در قانون جوانی جمعیت، عمل کرده است اما هنوز نگران جمعیت هستیم چون حتی اگر ۱۰۰ درصد وظایف خودمان را در وزارت بهداشت انجام دهیم، جمعیت کشور افزایش پیدا نمی کند چونکه حل مساله جمعیت با رویکرد خطی و تک بعدی، قابل حل نیست.
رییسی اشاره کرد: خودروسازان با ما جلسه ای برای بهبود وضعیت خودرو نمی گذارند اما وزارت صنعت، معدن و تجارت جلساتی با آنها داشته و کسی حریف خودروسازان داخلی نمی شود و جلساتی که با آنها برگزار می شود، تاثیری در بهبود کیفیت ندارد چون مونتاژکار داخلی هستند. درست است که خطای انسانی در بروز حوادث جاده ای و ترافیکی نقش اصلی را دارد اما کیفیت پایین خودرو در حوزه ایمنی هم نقش برجسته ی دارد همین طور ۶۰ در صد علت آلودگی هوا ناشی از خودروهاست.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی به تفاوت سن قانونی و فیزیولوژیک در باروری مردان و زنان اشاره و عنوان کرد: از نظر فیزیولوژی، یک زن می تواند بطورمثال از سن ۱۵ تا ۴۹ سالگی، حامله شود اما باید ریسک آنها بررسی شود اما اساسا بهترین سن باروری، زیر ۴۰ سال است اما مراقبت ها به بانوانی که پس از سن ۴۰ سالگی هم حامله شود، از طرف وزارت بهداشت ارائه می شود.
بگفته معاون وزیر بهداشت سفارش می شود حاملگی زنان در سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی باشد. سن قانونی حاملگی در هر کشوری متفاوت می باشد که برخی کشورها از ۱۸ سالگی به بعد سن قانونی حاملگی است. هم اکنون میانگین سن ازدواج زنان به حدود ۲۵ تا ۲۶ سال و مردان به حدود ۲۸ سال رسیده است.
رییسی تصریح کرد: یکی از اشکالات ما در کشور این است که فاصله نخستین فرزندآوری از ازدواج، ۴.۵ تا ۵ سال طول می کشد که این فاصله باید کمتر شود. اگر افراد در سنین بالا ازدواج کنند و ۵ سال هم بطول بیانجامد تا نخستین فرزند و ۵ سال دیگر تا دومین فرزند فاصله بیفتد، تمایل به فرزندآوری بیشتر، کاهش پیدا می کند.
منبع: سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب