معاون پرستاری وزارت بهداشت اعلام كرد:
آخر اجرای آزمایشی طرح پرستار پیگیری در دانشگاه های پزشکی منتخب
معاون پرستاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی همزمان با هفته بزرگداشت مقام پرستار و در جهت عرضه خدمات پرستاری جامعه محور، از آخر اجرای آزمایشی طرح ˮپرستار پیگیریˮ اطلاع داد.
به گزارش سلامت به نقل از خبرگزاری ایرنا از وبدا، عباس عبادی اظهار داشت: طرح " پرستار پیگیری " به منظور اصلاح و بازتعریف فرآیندهای در رابطه با مدیریت بیماران مبتلا به بیماری های غیرواگیر منتخب پس از ترخیص از بیمارستان، بعنوان یکی از راهبردها جهت تداوم مراقبت از بیمار بخصوص در طول انتقال از بیمارستان به منزل با هدف ارتقای خود مدیریتی بیماران و افزایش تبعیت آنها از درمان، جلوگیری از چالش های بیمار و خانواده بعد از ترخیص و کاهش موارد بستری مجدد در شهریور ماه ۱۳۹۸ طراحی شد.
وی اضافه کرد: تدوین نسخه اول دستورالعمل اجرایی این طرح از نیمه دوم سال ۱۳۹۸ شروع و بعد از برگزاری جلسات مختلف کارشناسی و بعد از عقد تفاهم نامه همکاری و تأمین اعتبارات لازم از جانب معاونت پرستاری، در تیرماه ۱۳۹۹ به مراکز پایلوت طرح شامل دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی (بیمارستان های مسیح دانشوری، لقمان و شهید مدرس)، شیراز (بیمارستان های شهید نمازی، قلب الزهرا (س) و شهید فقیهی) و بیرجند (بیمارستان رازی) ابلاغ گردید، در این فاز و به منظور اجرای آزمایشی برنامه، بیماران مبتلا به بیماری های غیرواگیر شامل نارسایی مزمن قلب، نارسایی مزمن انسدادی ریه و بیماران مبتلا به صدمه عروق مغزی، بعنوان گروه هدف انتخاب شدند.
عبادی ضمن اشاره به بازبینی های انجام شده در دستورالعمل اولیه طرح، اظهار داشت: نسخه سوم این دستورالعمل که با مشارکت مرکز بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشت و دفتر بیماری های خاص معاونت درمان ستاد وزارت بهداشت، تدوین و بیماری دیابت هم به بیماری های مشمول طرح پیگیری افزوده شد، در تیرماه ۱۴۰۰ به ۲۸ دانشگاه/ دانشکده علوم پزشکی کشور که پیش تر متقاضی اجرای آن بودند، ابلاغ گردید.
وی ضمن برشمردن شاخصهای اثربخشی برنامه نظیر رضایت مندی گیرندگان خدمت، موارد بستری مجدد بیماران و خودمراقبتی آنها در منزل، آنرا یکی از مسئولیت های ذاتی پرستاری دانست.
اجرای طرح مذکور شامل چهار مرحله بررسی و ارزیابی بیمار، طراحی برنامه پیگیری بیمار بعد از ترخیص، عرضه خدمات و مراقبت های لازم همچون آموزش به بیمار و خانواده، عرضه خدمات ارجاع، پیگیری و در نهایت، ارزشیابی بوده است.