مازندران در چند قدمی استانداردهای امداد جاده ای
سلامت: جاده های مازندران که اغلب در نواحی کوهستانی و حادثه خیز قرار دارد، به خاطر گردشگری و تجارت از پرترددترین و همین طور پرحادثه ترین محورهای کشور شمرده می شود و به استانداردهای بالایی از تجهیزات امداد و نجات نیاز دارد؛ ضرورتی که در سالهای اخیر به شرایط آرمانی خود نزدیک تر شده است.
به گزاری ایرنا، مازندران از دیرباز بعنوان مسیر گردشگری و همین طور تجاری کشور محسوب می شده است، استانی با ۶ جاده مواصلاتی که آنرا به ۶ استان کشور در سه جهت شرق، غرب و جنوب متصل می کند.
جاده های مواصلاتی بین مازندران و استان های همسایه با ۵۵ میلیون تردد در سال، سومین محورهای پرتردد کشور شمرده می شود، اما از لحاظ شرایط جغرافیایی از پیچیده ترین و پرحادثه ترین مسیرهای ارتباطی هستند. بویژه جاده کندوان، هراز، سوادکوه و کیاسر که نه فقط از میان سخت ترین مناطق کوهستانی البرز عبور می کند، بلکه آب و هوایی غیرقابل پیش بینی دارند که همین مساله میزان حوادث طبیعی و جاده ای را در این استان می افزاید.
علاوه بر این، جاده های مازندران بواسطه شریان اصلی گردشگری سالانه میزبان ۳۰ میلیون توریست است که بطور طبیعی میزان تصادفات جاده ای و حوادثی از این دست را بیشتر می کند. برای مثال سال ۹۸ فقط در محورهای مواصلاتی مازندران که البته جاده های بین شهری داخلی استان را نیز شامل می شود پنج هزار تصادف ثبت گردید که دهها کشته و زخمی بر جای گذاشت.
همچنین تازه ترین گزارش اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران نشان میدهد که حوادث رانندگی در جاده های استان با وجود کاهش ترددها در امسال، پنج درصد افزایش یافته است. اینکه با سه محدودیت کرونائی و مسدود بودن چندین ماهه جاده ها، باز هم مازندران شاهد افزایش تصادفات بوده، غیر قابل پیش بینی بودن حوادث در جاده های استان را نشان میدهد ؛ مشکلی که بیش از هرچیزی، لزوم استانداردسازی تجهیزات امداد و نجات را می طلبد. تجهیزاتی که باید در مکان مناسب، کمترین زمان و با بالاترین کیفیت خدمات پزشکی در حوادث جاده ای طبیعی و انسانی حاضر شوند و خدمات امدادی را به مردم مازندران و مسافران این خطه شمال کشور ارائه نمایند.
تازه ترین بررسی های انجام شده در مورد طرح جامع امداد و نجات مازندران حکایت از نزدیکی هرچه بیشتر استان به استانداردهای امداد و نجات جاده ای دارد بطوریکه برمبنای گفته مسئولان این حوزه نه فقط از استان های دیگر جلو افتاده است، بلکه برای رسیدن به استانداردهای لازم نیز بسترهای مورد نیاز فراهم گشته است که نیاز به " ریزه کاری های دیگر " دارد.
گسترش چتر فوریت های پزشکی در جاده های مازندران
فوریت های پزشکی و خدمات ۱۱۵ یکی از مهم ترین بخش هایی است که در حوادث جاده ای و طبیعی بیشترین نیاز و توجه را به خود جلب می کند. مازندران به سبب جغرافیای طبیعی پر حادثه و همین طور شلوغی توریست پذیری و جاده های کوهستانی و روستایی از نیاز بالایی در خدمات سریع و کیفی فوریت های پزشکی برخودار است که طبق گفته مسئولان این بخش امروز مجهز تر از گذشته است.
رییس اورژانس مازندران درباره توسعه پایگاه های اورژانس و فرویت های پزشکی مازندران در سالهای اخیر اظهار داشت: علاوه بر افزایش تعداد پایگاه های امداد و نجات، تجهیزات مدرن تری در اختیار نیروهای اورژانس قرار گرفت که انعطاف پذیری و کیفیت خدمات را در استان پر حادثه مازندران افزایش داده است.
دکتر یحیی صالح طبری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: اورژانس مازندران تا سال ۹۲ تنها ۷۵ پایگاه شهری و جاده ای داشت اما حالا این تعداد به ۹۵ پایگاه رسیده است که بطور کامل تجهیز و دارای پرسنل استاندارد است.
وی همین طور به آمار آمبولانس های فوریت های پزشکی اشاره نمود و اضافه کرد: تعداد آمبولانس اورژانس مازندران نیز در هشت سال اخیر افزایش ۸۰ درصدی داشت و از ۱۰۱ دستگاه به ۱۸۳ دستگاه آمبولانس امسال رسیده است.
به گفته رئیس اورژانس مازندران، از تعداد آمبولانس های جدید ۱۴ دستگاه از نوع خودرو های کمک دار و آفرود هستند که برای ارائه خدمات به مناطق بالادست و کوهستانی مازندران لازم و ضروری بود.
صالح طبری قیمت خرید هر دستگاه آمبولانس قبل از گرانی ها را حدود ۲ میلیارد تومان عنوان نمود و اضافه کرد: تجهیزات خودرویی فوریت های پزشکی مازندران فقط از لحاظ تعداد افزایش نیافته و در بخش کیفی و مدرن بودن نیز ارتقا خوبی داشته است.
وی اظهار داشت که آمبولانس های قبلی از نسل "اسپرینتر ۳۱۴" بود که از ۸۲ دستگاه آمبولانس های دریافتی جدید که از سال ۹۲ و با حمایت وزارت بهداشت به ناوگان مازندران افزوده شد، تعداد ۵۵ دستگاه آمبولانس "اسپرینتر ۳۱۵" پیشرفته می باشد که مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات پزشکی همچون "موبایل ای سی یو"( mobile Icu) و "موبایل سی سی یو" (mobile ccu) یعنی بخش مراقبت های ویژه در آمبولانس می باشد.
رییس اورژانس مازندران همین طور اظهار داشت: هم اکنون ۱۳ پایگاه جدید اورژانس نیز در حال ساخت است که قسمتی از آن با منابع دانشکاه و بخش دیگر نیز با منابع خیرین انجام می شود و امیدواریم به زودی از آنها بهره برداری نماییم.
البته برای تکمیل این گزارش با مسئولان جمعیت هلال احمر نیز برای دریافت اطلاعات در خصوص وضعیت تجهیزات و پایگاههای امداد جاده ای تماس گرفته شد که آنها فقط بر افزایش چندین پایگاه در سالهای اخیر اشاره کردند و به خبرنگار ایرنا گفتند که اطلاع دقیقی از شرایط جعیت هلال احمر وجود ندارد.
هنوز با شرایط ایده آل فاصله داریم
مدیرکل دفتر فنی استانداری مازندران نیز درباره شرایط امکانات امداد و نجات استان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر طبق پایش های انجام شده تمامی نیازهای استان شناسایی و شمارش شده و در اختیار وزارت کشور و وزراتخانه های مربوطه قرار گرفته است.
احمد توکلی مازندران را از برخوردارترین استان های کشور از لحاظ تجهیزات امداد و نجات عنوان نمود و اضافه کرد: البته این به مفهوم شرایط ایده آل نیست و هنوز با شرایط استاندارد فاصله کوتاهی است. با وجود اینکه پوشش امداد و نجات استان در قالب فعالیت مرکز فوریت های ۱۱۵ و جمعیت هلال احمر در وضعیت مطلوبی قرار دارد، اما این وضعیت باید به مرحله ایده آل که همان استاندارد اصلی است، برسد.
وی نیز با اشاره به ۹۵ پایگاه فعال مرکز فوریت های پزشکی ۱۱۵ در سطح جاده ای مازندران، اظهار داشت: برابر با استاندارد و طرح جامع امداد و نجات باید این تعداد به ۱۰۸ مرکز و پایگاه افزایش یابد.
مدیرکل دفتر فنی استانداری مازندران همین طور در مورد پایگاه های هلال احمر اظهار داشت: در سراسر محورهای مواصلاتی استان ۳۲ پایگاه هلال احمر مستقر است که نیازمند افزایش ۱۸ پایگاه دیگر برای رسیدن به شرایط استاندارد هستیم.
توکلی افزود: کمبود های تجهیزات و امکانات امداد و نجات نیز از دیگر نیازمندهای این بخش است که برمبنای تعداد پایگاه سنجیده می شود و با ایجاد پایگاه این تجهیزات درمانی و امدادی نیز بعنوان ملزومات آن تامین می شود.
وی اظهار داشت: فاصله بسترها و امکانات امداد و نجات مازندران با شرایط ایده آل به مفهوم کمبودهای فاحش نیست اما مازندران باتوجه به شرایط جوی و حجم تردد بشدت به این امکانات نیازمند است.
مدیرکل دفتر فنی استانداری با اشاره به احصای نیازهای طرح کاهش حوادث رانندگی و همچنی ارتقای امداد و نجات، هر ۲ دستگاه فعال در این بخش نیازهای خودرا تعیین و اعتبارات را نیز پیش بینی کردند که دراین زمینه برای تامین حداکثری مکاتباتی با وزارتهای مربوط شد.
توکلی با اشاره به اینکه بعضی از پایگاههای امداد و نجات خیر ساز بوده و خیرین نیز همکاری خوبی برای اعطای زمین و حتی ساخت پایگاه دارند، اظهار داشت: خواست ما از مجموعه کشور تجهیز این پایگاه ها است تا ساخت آن آغاز شود.
منبع: salamatpic.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب