خواص جادویی سیر

خواص جادویی سیر

سیر از مواد غذایی پر طرفدار در ترکیبات مواد غذایی ایرانیان است و ترکیبات مفیدی هم برای سلامتی دارد؛ سیر حاوی ترکیباتی با خواص قوی، مغذی و با کالری خیلی کم است و گفته می شود که می تواند به محافظت در مقابل بیماری ها همچون سرماخوردگی کمک نماید.


به گزارش سلامت به نقل از ایسنا، سیر یکی از گیاهانی است که در طب سنتی در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفته و ادعا شده خواص بسیاری برای سلامتی مانند تقویت سیستم ایمنی دارد.
سیر حاوی ترکیباتی با خواص قوی، بسیار مغذی با کالری خیلی کم است. سیر می تواند به محافظت در مقابل بیماری ها همچون سرماخوردگی کمک نماید و ترکیبات فعال موجود در سیر می توانند فشار خون را کاهش دهند. سیر سطح کلسترول را بهبود می بخشد و امکان دارد خطر بیماری قلبی را هم کم کند.
سیر حاوی آنتی اکسیدان هایی است که امکان دارد به جلوگیری از بیماری آلزایمر و زوال عقل کمک نماید. همینطور مکمل های سیر امکان دارد عملکرد ورزشی را بهبود بخشند. خوردن سیر امکان دارد به سم زدایی فلزات سنگین در بدن کمک نماید و سلامت استخوان ها را بهبود بخشد.
بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، سیرخام یک منبع خوب از منگنز، ویتامین B۶ و همینطور حاوی کلسیم، مس، پتاسیم، فسفر، آهن و ویتامین B۱ است. سیر به انواع مختلف (خام، پخته و ترشی) مصرف می شود و تمام اشکالش نسبت به اندازه اش سرشار از مواد مغذی شامل ویتامین های گروه B و آنتی اکسیدان های ضد سرطان است که می تواند طیف وسیعی از مزایای سلامتی را در برگیرد. اما امکان دارد با برخی داروها تداخل داشته باشد.
نتایج برخی تحقیقات نشان می دهد سیر امکان دارد پاسخ ایمنی بدن را تقویت کند. یک مطالعه ۱۲ هفته ای روی انسان نشان داده است مصرف روزانه مکمل سیر در مقایسه با دارونما، سرماخوردگی را تا ۶۳ درصد می کاهد. همینطور نتایج مطالعه دیگری نشان داده عصاره سیر کهنه شده در دوزهای بالا (۲.۵۶ گرم در روز) روزهای بیماری ناشی از سرماخوردگی یا آنفلوانزا را تا ۶۱ درصد می کاهد. مطالعه سوم شواهد را ناکافی نشان داد و اظهار داشت که به داده های بیشتری نیاز است.
نتایج مطالعات گوناگونی که بر روی انسان انجام شده، نشان داده است سیر می تواند تاثیر قابل توجهی بر فشار خون در افراد دچار فشار خون بالا داشته باشد. در واقع، نتایج یک تحقیق نشان داد که ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرم عصاره سیر کهنه شده به اندازه داروی فشارخون «آتنولول» در کاهش فشار خون در مدت ۲۴ هفته موثر است. برای مشاهده این فواید، باید روزانه مقدار بسیار زیادی سیر مصرف کنید؛ تقریبا چهار حبه.
خوردن سیر می تواند سطح LDL یا کلسترول "بد" و کلسترول کل را کم کند. تحقیقات نشان داده مصرف مکمل های سیر امکان دارد LDL و کلسترول تام را در اشخاصی که سطح کلسترول بالایی دارند ۱۰ تا ۱۵ درصد کم کند.
سیر امکان دارد کلسترول را کم کند و توجه زیادی به تاثیر مثبت بالقوه سیر بر سلامت قلب و عروق شده است. همینطور سیر خام امکان دارد از سرطان جلوگیری نماید. موسسه تحقیقات سرطان آمریکا نشان داده است که مصرف مقادیر زیاد سیر امکان دارد خطر مبتلا شدن به سرطان های پانکراس، مری، پروستات و سینه را کم کند. علاوه بر این، موسسه ملی سرطان می گوید تحلیل و بررسی داده ها نشان داده است که هر چه میزان سیر خام و پخته مصرف شده بیشتر باشد، خطر مبتلا شدن به سرطان معده و روده بزرگ کاسته می شود.
نشان داده شده است که ترکیبات گوگرد موجود در سیر به محافظت در مقابل صدمه اندام ناشی از سمیت فلزات سنگین، زمانیکه سیر در دوزهای بالا مصرف می شود، کمک می نماید. مطالعه ای که کارمندان یک کارخانه باتری خودرو را - که در طول کارشان در معرض سطوح بالای سرب قرار داشتند - به مدت چهار هفته ردیابی کرد، نشان داد که مصرف سیر سبب کاهش ۱۹ درصدی سطح سرب در خون آنها می شود. همینطور علایم سمیت مانند سردرد و فشار خون بالا را کم کرد. کارمندان سه دوز سیر در روز مصرف کردند که در نهایت در کاهش علایم موثر بود.
یک قاشق غذاخوری سیر خام حاوی ۲۰ گرم کالری، ۵ گرم پروتئین، ۲ گرم کربوهیدرات، صفر گرم سدیم و صفر گرم شکر است.
برخی افراد امکان دارد واکنش های نامطلوبی به سیر یا سیر تخمیر شده داشته باشند. همینطور می تواند با برخی داروها واکنش منفی نشان دهد. پیش از افزودن سیر به رژیم غذایی یا مصرف مکمل سیر، بخصوص در دوزهای بالا، حتما با پزشک خود مشورت کنید.
بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، از آنجاییکه سیر می تواند خون را رقیق کند، خوردن مقادیر زیاد سیر می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد. همینطور می تواند با سایر رقیق کننده های خون مانند salicylate (aspirin)، warfarin (Coumadin) و clopidogrel (Plavix) واکنش نشان دهد. سیر همینطور امکان دارد با داروی ضد HIV ساکویناویر تداخل داشته باشد.
در بعضی از افراد، سیستم ایمنی سیر را به اشتباه بعنوان یک تهدید تشخیص داده و سبب واکنش آلرژیک می شود. علایم آلرژی سیر شامل التهاب پوست، کهیر، احتقان بینی یا آبریزش بینی، خارش بینی، عطسه کردن، خارش یا آبریزش چشم، تنگی نفس یا خس خس سینه، تهوع و استفراغ، گرفتگی معده و اسهال می شود. شدت علایم می تواند متفاوت باشد.
اشخاصی که از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می نمایند، باید در مصرف سیر احتیاط کنند. همینطور اشخاصی که مقرر است تحت عمل جراحی قرار گیرند، باید ۷ تا ۱۰ روز قبل از جراحی، از خوردن سیر اجتناب کنند. چونکه سیر زمان خونریزی را طولانی تر می کند.



منبع:

134
5.0 / 5
1403/07/13
11:15:15
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
سلامت